sexta-feira, julho 31, 2009

Why aren’t you cheating?

Há cerca de um ano escrevi aqui a série "A apologia da batota".
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Assim, foi com um sorriso cúmplice que ontem, ao ler "Purple Cow" de Seth Godin encontro:
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  • "JetBlue Airways is cheating. Their low-cost structure, underused airports, and young, non-union staff give them an unfair advantage.
  • Starbucks is cheating. The coffee bar phenomenon was invented by them, and now whenever we think coffee, we think Starbucks.
  • Vanguard is cheating. Their low-cost index funds make it impossible for a full-service broker to compete.
  • Amazon.com is cheating. Their free shipping and huge selection give them an unfair advantage over the neighborhood store.
  • Google is cheating. They learned from the mistakes of the first-generation portals and they don’t carry the baggage of their peers.
  • Wendy’s is cheating. Their flexibility allows them to introduce half a dozen salad-based entrees, capturing a big chunk of the adult market.
  • Ducati is cheating. Because they don’t have to make motorcycles for the entire market, they can specialize in highprofit, amazing bikes, which sell out every year.
  • HBO is cheating. Because they have to program original shows only one night a week, HBO can focus and invest and cream the networks.

None of these companies are using the old-fashioned advertising-based techniques to win. To their entrenched (but nervous) competitors, these companies appear to be cheating because they’re not playing by the rules.

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Why aren’t you cheating?"

Essa é a pergunta certa: Por que é que a sua empresa não está a fazer batota?


2 comentários:

lookingforjohn disse...

Não me parece que a coisa seja intencional em todos os casos. Exemplo, a starbucks - parece-me mais a soma dum momento cultural com alguma sorte...
Já a HBO, parece-me claramente intencional.

Fazer diferente é simples, é isso que eu acho. Só requer algum talento, trabalho, e treino.

CCz disse...

Muito do que Seth Godin escreve é folclore americano não aplicável à realidade portuguesa (será?).
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Agora o que aprecio é a ideia base por detrás do livro "A vaca Púrpura": ser diferente, ser notável, fugir da manada.
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Leu o "The Dip" outra ideia base interessante. Reflexão estratégica pessoal: vale a pena seguir por este caminho... sim ou não?